این پروژه جالب آردوینو به ما کمک می کند تا آهنگ تم بازی ویدیویی ماریو معروف جهانی را ایجاد و پخش کنیم. با استفاده از یک زنگ / بلندگو و برد آردوینو می توانیم این پروژه را انجام دهیم.
تونهای مختلف توسط کد نوت ایجاد میشوند و در سطوح زمانبندی مختلف پخش میشوند که باعث میشود یک آهنگ ملودی توسط یک زنگ پیزو یا اسپیکر به صورت صدا تولید شود. این کار اصلی مولد آهنگ ملودی آردوینو است.
اتصال آردوینو ماریو ملودی
به جای اتصال بلندگو / بازر پیزو به پین دیجیتال آردوینو، ترانزیستور SL100 به عنوان واحد درایور بین آردوینو و بلندگو وصل می شود تا آهنگ با صدای بلندتر پخش شود.
شماتیک
5V+ ولت را از پایه پاور آردوینو به ترمینال مثبت بلندگو / بازر وصل کنید، یک پایه دیگر را به پایه کلکتور ترانزیستور وصل کنید، D3 آردوینو را از طریق مقاومت 100Ω به پایه بیس ترانزیستور وصل کنید و امیتر را مستقیماً به زمین متصل کنید.
کد آردوینو ماریو
#define melodyPin 3
#include "mario.h"
int melody[] = {
NOTE_E7, NOTE_E7, 0, NOTE_E7,
0, NOTE_C7, NOTE_E7, 0,
NOTE_G7, 0, 0, 0,
NOTE_G6, 0, 0, 0,
NOTE_C7, 0, 0, NOTE_G6,
0, 0, NOTE_E6, 0,
0, NOTE_A6, 0, NOTE_B6,
0, NOTE_AS6, NOTE_A6, 0,
NOTE_G6, NOTE_E7, NOTE_G7,
NOTE_A7, 0, NOTE_F7, NOTE_G7,
0, NOTE_E7, 0, NOTE_C7,
NOTE_D7, NOTE_B6, 0, 0,
NOTE_C7, 0, 0, NOTE_G6,
0, 0, NOTE_E6, 0,
0, NOTE_A6, 0, NOTE_B6,
0, NOTE_AS6, NOTE_A6, 0,
NOTE_G6, NOTE_E7, NOTE_G7,
NOTE_A7, 0, NOTE_F7, NOTE_G7,
0, NOTE_E7, 0, NOTE_C7,
NOTE_D7, NOTE_B6, 0, 0
};
int tempo[] = {
12, 12, 12, 12,
12, 12, 12, 12,
12, 12, 12, 12,
12, 12, 12, 12,
12, 12, 12, 12,
12, 12, 12, 12,
12, 12, 12, 12,
12, 12, 12, 12,
9, 9, 9,
12, 12, 12, 12,
12, 12, 12, 12,
12, 12, 12, 12,
12, 12, 12, 12,
12, 12, 12, 12,
12, 12, 12, 12,
12, 12, 12, 12,
9, 9, 9,
12, 12, 12, 12,
12, 12, 12, 12,
12, 12, 12, 12,
};
int underworld_melody[] = {
NOTE_C4, NOTE_C5, NOTE_A3, NOTE_A4,
NOTE_AS3, NOTE_AS4, 0,
0,
NOTE_C4, NOTE_C5, NOTE_A3, NOTE_A4,
NOTE_AS3, NOTE_AS4, 0,
0,
NOTE_F3, NOTE_F4, NOTE_D3, NOTE_D4,
NOTE_DS3, NOTE_DS4, 0,
0,
NOTE_F3, NOTE_F4, NOTE_D3, NOTE_D4,
NOTE_DS3, NOTE_DS4, 0,
0, NOTE_DS4, NOTE_CS4, NOTE_D4,
NOTE_CS4, NOTE_DS4,
NOTE_DS4, NOTE_GS3,
NOTE_G3, NOTE_CS4,
NOTE_C4, NOTE_FS4, NOTE_F4, NOTE_E3, NOTE_AS4, NOTE_A4,
NOTE_GS4, NOTE_DS4, NOTE_B3,
NOTE_AS3, NOTE_A3, NOTE_GS3,
0, 0, 0
};
int underworld_tempo[] = {
12, 12, 12, 12,
12, 12, 6,
3,
12, 12, 12, 12,
12, 12, 6,
3,
12, 12, 12, 12,
12, 12, 6,
3,
12, 12, 12, 12,
12, 12, 6,
6, 18, 18, 18,
6, 6,
6, 6,
6, 6,
18, 18, 18, 18, 18, 18,
10, 10, 10,
10, 10, 10,
3, 3, 3
};
void setup(void)
{
pinMode(3, OUTPUT);//buzzer
pinMode(13, OUTPUT);//led indicator when singing a note
}
void loop()
{
//sing the tunes
sing(1);
sing(1);
sing(2);
}
int song = 0;
void sing(int s) {
// iterate over the notes of the melody:
song = s;
if (song == 2) {
Serial.println(" 'Underworld Theme'");
int size = sizeof(underworld_melody) / sizeof(int);
for (int thisNote = 0; thisNote < size; thisNote++) {
// to calculate the note duration, take one second
// divided by the note type.
//e.g. quarter note = 1000 / 4, eighth note = 1000/8, etc.
int noteDuration = 1000 / underworld_tempo[thisNote];
buzz(melodyPin, underworld_melody[thisNote], noteDuration);
// to distinguish the notes, set a minimum time between them.
// the note's duration + 30% seems to work well:
int pauseBetweenNotes = noteDuration * 1.30;
delay(pauseBetweenNotes);
// stop the tone playing:
buzz(melodyPin, 0, noteDuration);
}
} else {
Serial.println(" 'Mario Theme'");
int size = sizeof(melody) / sizeof(int);
for (int thisNote = 0; thisNote < size; thisNote++) {
// to calculate the note duration, take one second
// divided by the note type.
//e.g. quarter note = 1000 / 4, eighth note = 1000/8, etc.
int noteDuration = 1000 / tempo[thisNote];
buzz(melodyPin, melody[thisNote], noteDuration);
// to distinguish the notes, set a minimum time between them.
// the note's duration + 30% seems to work well:
int pauseBetweenNotes = noteDuration * 1.30;
delay(pauseBetweenNotes);
// stop the tone playing:
buzz(melodyPin, 0, noteDuration);
}
}
}
void buzz(int targetPin, long frequency, long length) {
digitalWrite(13, HIGH);
long delayValue = 1000000 / frequency / 2; // calculate the delay value between transitions
//// 1 second's worth of microseconds, divided by the frequency, then split in half since
//// there are two phases to each cycle
long numCycles = frequency * length / 1000; // calculate the number of cycles for proper timing
//// multiply frequency, which is really cycles per second, by the number of seconds to
//// get the total number of cycles to produce
for (long i = 0; i < numCycles; i++) { // for the calculated length of time...
digitalWrite(targetPin, HIGH); // write the buzzer pin high to push out the diaphram
delayMicroseconds(delayValue); // wait for the calculated delay value
digitalWrite(targetPin, LOW); // write the buzzer pin low to pull back the diaphram
delayMicroseconds(delayValue); // wait again or the calculated delay value
}
digitalWrite(13, LOW);
}
فایل هدر آهنگ ماریو را از اینجا دریافت کنید: ماریو
توجه: کد ملودی آهنگ آردوینو و فایل mario.h را در پنجره IDE مانند زیر قرار دهید.
قطعات مورد نیاز